Українська мова 2(6) клас

 02.11.2020


                            Фразеологія

Тема: Фразеологізми. Поняття про фразеологізм, його лексичне значення. Фразеологічний словник


·  Що є прeдметом вивчення фразеології?

· Як ви розумієте вислів стійке сполучення слів?

·  Для чого укладено фразеологічні словники? Фразеологічні довідники?



                      Домашнє завдання

Пояснивши значення кожного з фразеологізмів, дібрати фразеологізми-антоніми. 

 

1. За тридевять земель. 

2. Хоч у вухо бгай.

3. Вивести кінці.

 4. Пороху не вигадає (не винайде).

5. Не видавиш слова (проворний на язик; язик без кісток.

 6. Не викурити й ладаном .

 

Для довідок. 1. Дуже далеко. 2. Про того, хто лагідний, покірний, податли вий. 3. З’ясувати щось. 4. Про того, хто позбавлений кмітливості, розумово обмежений. 5.  Про того, хто мовчазний, небалакучий. 6. Не можна позбутися, вигнати.


Завдання виконати до 04.11.2020  та прислати на мою електронну адресу





09.11.2020

           Урок мовленнєвого розвитку.

      Тема:  Повторення вивченого про текст, його основні ознаки, особливості будови тексту, використання мовних засобів зв’язку між його частинами. Основні джерела матеріалу для твору 




                   Домашнє завдання

Робота з текстом. 

1. Прочитати текст.

2. Дібрати заголовок.

3. Скласти план.

4. Виписати тематичні речення.

5. З’ясувати стиль і тип мовлення.



Побачу цю ніжну, тремтливу дівчину-красуню, і наринають світлі спомини дитинства…

Якось пішли ми з мамою на урочище, щоб запасти на зиму калинових кетягів. Ненька зупинилася біля куща над криницею і мовила : « Ось тут стояла колись наша хата. Як тільки ми побралися з твоїм батьком, одразу й оселю заходилися зводити. А під осінь я висадила біля застільного вікна кущ калини. Чи то земля така родюча, чи тому, що поливала, тільки швидко розрослася. Соловейко на ній гніздо звив і щовесни нам оддячував піснями. Згодом, як ти  мав з’явитися, тато з пагона змайстрував сопілку. Було таке повір’я, « якщо зробити з калини сопілку, у сім’ї неодмінно з’явиться син – продовжувач роду.» Так воно чи ні – суди сам. А коли переїздили, я ні за чим так не тужила, як за калиною… »

Коли вже ув’язували в пучки ваговиті грона, мама попрохала :  « Може б ти, синку, пересадив калину, щоб гарний спомин був тобі і мені? »  

            З кілька днів у нашому городі вже світилися сизуваті пагони. Дбайливі мамині руки викохали їх, і невдовзі біля вікна зацвіла першим квітом калина. Завжди, коли я приїздив у гості до неньки, одразу ж нагадувала: «Ось глянь, яка красуня ! Тепер, коли довго тебе немає, я дивлюся на неї і згадую: «Любуйся калиною, коли цвіте, а дитиною, коли росте.»

            Немає вже мами, але є калина –мамина мудрість, мамине безсмертя…          


Завдання виконати до 11.11.2020  та прислати на мою електронну адресу





11.11.2020

  Тема:         Джерела українських фразеологізмів. Прислів’я, приказки, афоризми, крилаті вислови як різновиди фразеологізмів.  




Переважна більшість фразеологізмів походить із народної мови. Це передусім прислів᾿я, приказки, вимови жартівливого характеру:

ü То не козак, ще не думає бути отаманом.

ü Семеро одного не ждуть.

ü Буває, що на вербі груші виростають.



З народними звичаями та обрядами пов᾿язані  такі народні вислови:

 піймати облизня, виносити сміття з хати, загрібати жар чужими руками, ні пава ні ґава, дати гарбуза.


Фразеологізми збагачуються за рахунок влучних висловів видатних людей, ці вислови називаються крилатими. Вони набули узагальненого змісту і стали символічними, наприклад:

ü Без надії сподіватись (Леся Українка)

ü Всякому народу нрав і права (Г. Сковорода)

ü Голос духа чути скрізь (І. Франко)

Здобутком фразеології стали вислови античних часів, в тому числі біблійні:

ü Вавилонське стовпотворіння (скупчення людей)

ü Альфа і омега (початок і кінець)

ü Крокодилові сльози (фальшиві співчуття)


Домашнє завдання


     Виписати у дві колонки прислів'я і приказки. З'ясувати, що вони означають.

1)      Кожному мила своя сторона.

2)  Який народ, такі й порядки.

3)  Найбільше каліцтво – ледачість.

4)  Межи людьми будь людиною.

5)      Рідна земля і в жмені мила.

6)      Щастя без розуму – дірява торбина.

7)      Науки ні вода не затопить, ні вогонь не спалить.

8)      Грамоти вчиться – завжди знадобиться.



Завдання виконати до 13.11.2020  та прислати на мою електронну адресу






11.01.2021


Тема: Написання не з іменниками




1.     Випробування  «Загадкові слова»

...мовлятко

…нависть

…ктар

…біж

…вдаха

…від

…гатив

…вільник

…забудка

…діля

 

-  Прочитайте слова і скажіть чи мають вони лексичне значення.

-   Вставте НЕ замість крапок. Тепер слова вам відомі?

-   Як ми будемо писати ці слова: разом чи окремо? Формулюємо правило.


2. Поставте НЕ попереду слів. Що утворилося? (антоніми). Знаєте, що таке синоніми? Доберіть синоніми до слів з НЕ.

Випробування «Знайомі слова».

Правда -… - …

Друг - …  - …

Щастя - … - …

Воля - … - …

Віра - … - …

 Доля - … - …



Домашнє завдання


                                     Гра «Так – ні»( дайте відповіді на запитання)

           1). НЕ з іменниками пишемо разом, коли є протиставлення .

           2). НЕ з іменниками пишемо разом, коли слово без не не

                Вживається .

           3). НЕ з іменниками пишемо окремо, коли утворюється іменник з

                протилежним значенням .

           4)  Іменники з НЕДО, що мають значення неповноти дії, пишуться

                разом.



Прохання  виконати завдання і записати у зошит,  прислати на мою електронну адресу до 13.01.2021  

Комментариев нет:

Отправить комментарий

Інформація для учнів. Як користуватися блогом

1. У блозі матеріали  розміщуються  напередодні уроку. 2. Під банером треба обрати свій клас. 3.У віртуальному уроці надано навчальний ...