02.11.2020
Тема: Речення. Речення прості й складні
Домашнє завдання
- Перетворити складні речення у прості. Записати їх.
Підкреслити граматичні основи.
1. Ще ходить осінь по опалім листі, ще
журавлиний ключ не відбринів.
2. Відшелестіли лебеді і трави, остання
гілка глоду обліта.
3. Вже ллється злива листя золотого, і в
синю далеч лебеді летять..
4. Мабуть, осінь іде зі свого золотого весілля,
а сніжок молодий простелив їй пухкі килими..
5. Тремить осіння прохолодна тиша, і
відлітають сумно журавлі.
09.11.2020
Тема: Зв’язне мовлення.
Конспект прочитаного науково-навчального тексту; тематичні виписки
Конспект — це стислий письмовий виклад змісту прочитаного чи прослуханого тексту. Конспект дає змогу його автору одразу чи через деякий час швидко відновити в пам’яті зміст тексту. Для конспекту характерна змістова, смислова і структурна цілісність.
Етапи роботи
Підготовку конспекту можна розбити на такі етапи:
Етап 1. Виділяють смислові частини (інформація, що стосується однієї мікротеми).
Етап 2. У кожній смисловій частині формують тему з опорою на ключові слова і фрази.
Етап 3. У кожній частині виокремлюють головну й додаткову інформацію.
Етап 4. Фіксування головної інформації в конспекті.
Види конспектування
Конспектування може бути трьох видів:
• конспектування своїми словами;
• конспектування лише за допомогою цитат, які передають зміст тексту;
• змішане конспектування (своїми словами, застосовуючи окремі влучні цитати).
Поради щодо конспектування
1. Записувати автора й назву тексту, який конспектуєте.
2. Перед складанням конспекту прочитати весь текст і осмислити його основний зміст.
3. Складати конспект після того, як продумали план тексту.
4. Записувати тільки основне: спочатку основну думку, потім (дуже стисло) докази і приклади.
5. Виклад у конспекті розбивати на пункти, параграфи, дотримуючись абзаців.
6. Намагатися, щоб записи були чіткими, змістовними й лаконічними.
7. Для зручності користування конспектом підкреслювати найважливіші словосполучення, слова.
8. Пам’ятати, що в конспекті окремі фрази й навіть окремі слова мають вагоміше значення, ніж у докладному переказі.
9. Цитувати правильно й точно.
10. Учитися конспектувати відразу начисто.
Тематичні виписки
Виписки є спрощеною формою конспекту, за якої з усього тексту вибирають те, що стосується досліджуваної теми чи побічно з нею пов’язане, і занотовують у формі окремих, не пов’язаних один з одним логічно записів.
Тематичні виписки з тексту роблять звичайно дослівно, у вигляді цитати. При цьому вибирають найбільш важливі, вагомі вислови, основні ідеї. Після кожної цитати, запозиченого висловлення мусить бути посилання на автора й джерело.
Домашнє завдання
СКІФИ
Скіфи, нові володарі українських степів, були войовничими племенами. На теренах України скіфи розселилися між річками Дон і Дунай.
Утворена ними держава дістала назву Скіфія. Відвідавши Північне Причорномор’я, Геродот у своїй «Історії» стверджував, що скіфи називали себе сколотами і поділялися на царських скіфів, скіфів-скотарів, скіфів-землеробів та скіфів-орачів.
Царські скіфи жили на берегах Азовського моря і степового Криму. Їхнім основним заняттям була війна. Та вони не тільки воювали, а й торгували з грецькими колоніями у Причорномор’ї. В обмін на зерно, хутро, віск, мед і рабів скіфи отримували зброю, вино, предмети розкоші. Скіфи-скотарі кочували на схід від пониззя Дніпра в пошуках нових пасовищ. На Придніпров’ї жили скіфи-хлібороби. Вони вирощували пшеницю, жито, ячмінь, коноплі, використовуючи великий плуг та тяглову силу волів.
11.01.2021
Тема: Односкладне речення.
Односкладні прості речення з головним членом у формі присудка. Означено-особові речення. Неозначено-особові речення
На відміну від
двоскладних речень, у яких обов’язково повинні бути два головні члени — і
підмет, і присудок,— в односкладних є лише один головний член.
Залежно від того, чим
виражений головний член і наскільки виразно він указує на діяча, односкладні
речення поділяють на два типи: з головним членом — присудком (означено-особові,
неозначено-особові, узагальнено-особові, безособові); з головним членом —
підметом (називні). Суть цих речень великою мірою розкривається в їхніх назвах.
Односкладні речення, як
і двоскладні, можуть бути непоширеними й поширеними. Тобто в поширеному
односкладному реченні головний член поширюється другорядними членами.
Односкладні прості
речення можуть бути частинами складного речення: Хоч була рання весна, але
надворі вже було гаряче. (І. Нечуй-Левицький) Друга частина цієї складної
конструкції — односкладне, безособове речення.
Типи односкладних речень
Типи речень |
Засоби вираження головного члена |
Значення головного члена |
Приклади |
Означено-особові |
дієслово в
1-й та 2-й особі однини чи множини дійсного або наказового способу |
повідомляє
про дію конкретної особи, на яку вказує особове закінчення дієслова (діяч —
я, ти, ми, ви) |
П’ю життя
моє спрагнено-радо. (Є. Маланюк) |
Неозначено-особові |
дієслово у
3-й особі множини теперішнього чи майбутнього часу або у формах множини
минулого часу |
повідомляє
про дію, виконувану невизначеною або умисне не названою особою |
Продають
фіалки, сині, наче очі. (В. Сосюра) |
Узагальнено-особові |
дієслово у
2-й особі однини дійсного або наказового способу, рідше у 1-й та 2-й особі множини,
3-й особі однини теперішнього або майбутнього часу |
повідомляє
про дію, виконувану особою, яка мислиться узагальнено |
3 вогнем
не |
Безособові |
безособове
дієслово, особове дієслово в безособовому значенні, безособова форма на |
передає
дію, стан незалежно від будь-якої особи |
Нам
наказано йти. (В. Сосюра) |
Називні |
іменник у
Н. в. |
стверджує
наявність предметів, явищ |
Пороги,
вежі, мури, брами… (В. Сосюра) |
Домашнє завдання
Запишіть речення. Підкресліть у них граматичні основи. Визначте вид
односкладних речень, що є частинами складних.
Духу народу незборима сила, коли не ждуть манни з неба, а товчуть просо, не заглядають комусь до рук, а діють. (Ю. Яновський)
Не журись, коли недоля в край чужий
тебе закине! (Леся Українка)
Комментариев нет:
Отправить комментарий